Cefic ve WindEurope Elektrik Piyasası Tasarımının Yaklaşan İncelemesine İlişkin Ortak Açıklama

WindEurope ve Cefic, yaklaşmakta olan Elektrik Piyasası Reformu için temel öncelikleri belirliyor.

7.12.2022

Brüksel, 07 Aralık 2022 – Avrupa Komisyonu'na gönderilen bir açık mektupta WindEurope ve Cefic, yaklaşmakta olan Elektrik Piyasası Reformu için temel öncelikleri belirliyor.


Cefic Genel Müdürü Marco Mensink şunları söyledi:


“Elektrikle ısıtılan buhar kırıcı, elektrolizörler, ısı pompaları: karbon nötr bir kimya endüstrisi yaratmak için ihtiyaç duyduğumuz teknolojilerin çoğu, bol ve ucuz yenilenebilir enerjiye erişime bağlıdır. Bu nedenle kimya endüstrisi, tamamen entegre ve geleceğe dönük bir elektrik piyasası çağrısında rüzgar enerjisi üreticilerine katılıyor. Mevcut enerji krizini çözmek ve arzın kullanılabilirliğini artırmak için kısa vadeli önlemler önemlidir, ancak bunlar yeterli değildir. Güçlü, sürdürülebilir ve rekabetçi bir Avrupa'yı ancak derinlemesine düşünülmüş uzun vadeli AB elektrik piyasası tasarımı sağlayabilir."


WindEurope CEO'su Giles Dickson şunları söyledi:


“Avrupa, çok yüksek yenilenebilir enerji paylarına sahip karbondan arındırılmış bir enerji sistemine doğru ilerliyor. Mevcut enerji krizi bu süreci yalnızca güçlendirecek ve hızlandıracaktır. Avrupa'nın kimya endüstrisi ve diğer enerji yoğun sektörleri, üretim süreçlerini karbondan arındırmak ve yenilenebilir enerjiye dayalı elektrifikasyon ve yenilenebilir hidrojene yatırım yapmak istiyor. Bu çok ihtiyaç duyulan yatırımları ortaya çıkaran ve destekleyen uzun vadeli bir AB elektrik piyasası tasarımına ihtiyacımız olduğu konusunda rüzgar endüstrisi ile aynı fikirdeler. Bir dizi ulusal acil durum önlemi işe yaramaz.”


Cefic ve WindEurope'tan Avrupa Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen'e Elektrik piyasası tasarımının yakında yapılacak gözden geçirmesine ilişkin ortak açık mektup


Sayın Başkan von der Leyen,

Ukrayna savaşından kaynaklanan enerji krizi, Avrupa ekonomisini ciddi bir baskı altına aldı ve kimya endüstrisi gibi enerji yoğun endüstrileri büyük ölçüde aksatıyor. Avrupa Kurumları ve Ulusal Hükümetler, enerji fiyatlarının özellikle perakende tüketicilere odaklanan son kullanıcılar üzerindeki etkisini sınırlamak için geçici tedbirler benimsemiştir. Nispeten kısa bir zaman diliminde ilave elektrik üretim kapasitesi sunacağı umulan yenilenebilir enerjilere yönelik izin prosedürlerini hızlandırmak için şu anda önlemler tartışılmaktadır.



Bunların hepsi önemli adımlar ama ne yazık ki yeterli değil. Bu uzayan enerji krizinin ve dünyanın geri kalanıyla karşılaştırıldığında Avrupa'daki farklılaşan enerji maliyetlerinin etkisi, Avrupa'daki tüm endüstriyel değer zincirlerinin hayatta kalmasını etkileyerek geniş kapsamlıdır.

Ayrıca, Avrupa şimdiye kadar enerji krizine birleşik bir politika tepkisi önermeyi başaramadı ve bu da parçalanmış ve koordine olmayan müdahalelere yol açtı. Bu, iç enerji piyasasının temellerini baltalayabilir ve Avrupa'nın daha büyük tek pazar hırsı için potansiyel ciddi sonuçlar doğurabilir.


Mevcut kriz bağlamının ötesinde, iklim nötrlüğüne geçiş, elektrifikasyon potansiyelinin endüstride emisyon azaltımı için kilit bir itici güç olmasını sağlayan bir düzenleyici çerçeveyi zorunlu kılıyor.


Elektrik piyasası düzenlemesinin yakında yapılacak gözden geçirmesi, AB'nin bu geçişe hazırlanmasında önemli bir kilometre taşı olacaktır. WindEurope ve Cefic, elektrik piyasasının gözden geçirilmesi sırasında aşağıdaki parametrelerin dikkate alınmasını önermektedir:


·      Avrupa'nın elektrik sistemi tasarımının sürdürülebilirliği, güvenliği ve rekabet edebilirliği el ele gitmeli ve AB endüstrisinin rekabet edebilirliğine hizmet etmelidir. Doğal gaz arzındaki bir şokun neden olduğu bugünkü enerji krizi, elektrik fiyatları üzerinde zincirleme bir etki yaratarak, Avrupa iç elektrik piyasasının mevcut tasarımı üzerinde bir yansımaya yol açtı. Bu nedenle, jeopolitik kaynaklı arz şoklarının üstesinden gelmeyi amaçlayan, ekonomimizin ekonomik olarak verimli elektrifikasyonu göz önüne alındığında, uzun vadeli yapısal önlemlerden, rekabetçi ve sürdürülebilir karbon-nötr enerjiyi en düşük toplumsal maliyetle sağlamayı amaçlayan ayrı acil durum önlemlerini korumak önemlidir.

·      Yeni elektrik şebekelerinin konuşlandırılmasının hızlandırılması ve elektrik şebekelerinin güçlendirilmesi mutlak bir önceliktir. Son on yılda, Avrupa elektrik şebekelerine gereğinden az yatırım yaptı. Elektronların Avrupa çapında serbest akışını engelleyen ve altyapının optimize edilmiş kullanımını geciktiren düzenleme ve izin darboğazlarını acilen ortadan kaldırmaya ihtiyaç vardır. Ayrıca, şebeke gelişimini hızlandırmak için sistem operatörleri, varlık geliştiricileri, teknoloji tedarikçileri ve son kullanıcılar, erken tasarım aşamalarından itibaren daha derin bir iş birliğine ihtiyaç duyar.

·      Kısa vadeli toptan satış piyasaları, düşük maliyetli elektrik santrali sevkiyatını ve gün öncesi ve gün içi piyasalarda elektrik piyasası sözleşmelerinin uzlaştırılmasını sağlamak için ana mekanizma olarak kalmalıdır. Bununla birlikte, uzun vadeli yatırımları AB hedeflerini karşılamak için gereken hız ve ölçekte yönlendirmek için yeterli değiller - bu nedenle, bu tür uzun vadeli sinyalleri düşük maliyetli bir şekilde iletmek için pazar tasarımında önlemlere ihtiyaç var.

·      Elektrik üreticileri ve tüketicileri arasında uzun vadeli sözleşmeler teşvik edilmelidir. Bunlar, her iki taraftaki riskleri azaltırken, yeni güç kapasitesi oluşumunu hızlandırmak için gereken yatırımların kilidini açan yardımcı araçlardır. Nihayetinde, uzun vadeli sözleşmeler enerji tüketicilerine, varlık geliştiricilere ve yatırımcılara kesinlik sağlar.[1]

·      Değişken yenilenebilir enerji kaynaklarının artan payları, daha iyi depolama veya diğer enerji taşıyıcılarıyla değiş tokuşun yanında daha fazla talep esnekliği gerektirecektir. Ekonomi genelinde en uygun maliyetli çözümleri etkinleştirmek için pazar tabanlı çözümler teşvik edilmelidir. Belirli bir dereceye kadar, kimya şirketleri gibi endüstriyel oyuncular da, mümkün olduğunda ve karlı olduğunda, gönüllülük temelinde esneklik çözümleri sunabilir. Düzenleyici engeller kaldırılmalı ve düzenleyici çelişkiler çözülmelidir (örn. talep tepkisi ve enerji verimliliği).

·      AB çapında bir yaklaşımla, piyasa katılımcıları ve enerji taşıyıcıları için roller ve sorumluluklar açıkça tanımlanarak, sistem yeterliliği öncelikle "piyasa içinde" ele alınmalıdır. Yeterlilik mekanizmaları artık olmalı ve piyasa sorumlulukları belirlendikten sonra kesinlikle gerekli yeterlilik ihtiyaçlarını karşılamakla sınırlı olmalıdır. Bunlar, enerji piyasaları üzerindeki bozucu etkileri en aza indirecek ve iklim nötrlüğü sağlama açısından atıl kalmış yatırımlardan kaçınacak şekilde tasarlanmalıdır. Ek depolama varlıklarının gerekli konuşlandırılması, küçük veya toplu yüklerin entegrasyonu ve diğer enerji taşıyıcıları ile değiş tokuşlar gibi yeni zorlukları öngörmek amacıyla tasarlanmalıdırlar. Ve piyasa katılımcıları arasında adil yük paylaşımını sağlamalıdırlar.


Elektrik piyasası tasarımının yakında yapılacak incelemesi, yalnızca mevcut enerji krizini ele almamıza yardımcı olmakla kalmayıp, aynı zamanda gerçek anlamda entegre, pan-Avrupa elektrik piyasasına ulaşmayı amaçlayan, elde edilen başarılara ve çıkarılan derslere dayanan bir araç tasarlama fırsatıdır.


Saygılarımla,


WindEurope CEO'su Giles Dickson

Cefic Genel Direktörü Marco Mensink


[1] Uzun vadeli sözleşme örnekleri arasında Enerji Satın Alma Sözleşmeleri, borsalarda işlem gören "10 yıldan fazla" vadeli işlemler vb.

Kaynak: https://cefic.org/media-corner/newsroom/cefic-and-windeurope-joint-statement-on-the-upcoming-review-of-the-electricity-market-design/